Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011
ΒΑΡΝΑΛΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΩΣ ΔΕΝ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΩ
Κατάσταση που καταλαμβάνει πολλούς μαθητές, ιδιαίτερα την περίοδο κρίσιμων εξετάσεων, στην οποία δεν πρέπει να ενδόσουν. Να κάνουν την υπέρβαση για να μην μείνουν στάσιμοι και να έχουν περιορισμένες επιλογες στην ζωή που είναι το μέλλον. Η "ανορεξιά" αυτή, συμφωνα με την μαρτυρία του συγγραφέα, πρόσβαλλε και καταξιωμένους ανθρώπους των γραμμάτων όταν όταν ήταν παιδιά. Η κατανίκηση αυτής της επιθυμίας, τους βγήκε σε καλό, αποδεδειγμένα, αφού απέκτησαν κοινωνική καταξίωση και διαρκή δημοτικότητα.
Τρίτη 23 Αυγούστου 2011
ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΠΑΡΕΑ
ΕΥΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Καλή παρέα και όρεξη για παιχνίδι να υπάρχει! Τα υπόλοιπα βρίσκονται... Η ευρηματικότητα και η φαντασία των παιδιών από την Χώρα της Άνδρου δημιούργησαν την πρωτότυπη λύση για παιχνίδι. Ο βαπορίσιος εξαεριστήρας που τοποθέτησε ο καταστηματάρχης για διακόσμηση έγινε καλάθι για μπάσκετ.
Κυριακή 21 Αυγούστου 2011
Παπασλιώτης Γεώργιος
Ελληνική Γραμματική
προς χρήσιν των Ελληνικών σχολείων
της ελευθέρας και ούπω ελευθέρας Ελλάδος
Το βιβλίο αυτό στηρίχθηκε στην γραμματική του Γ. Γενναδίου. Ο Γεώργιος Πασπαλιώτης την έκανε πιο λειτουργική για τους μαθητές της μέσης εκπαίδευσης. Πρόσθεσε, με εντολή της κυβέρνησης, το συντακτικό και διασκεύασε την γραμματική.
Το βιβλίο τυπώθηκε το 1862 στην Βιέννη την τότε πρωτεύουσα της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας, στην οποία ζούσε ανθούσα και πολυπληθής Ελληνική παροικία.
Ο Γεώργιος Πασπαλιώτης διετέλεσε καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθήνας. Γεννήθηκε στη Μαγνησία της Μικράς Ασίας το 1822 και πέθανε το 1877 στην Αθήνα.
Πέμπτη 18 Αυγούστου 2011
ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ
Το διαδίκτυο μορφώνει και ψυχαγωγεί. Ωστόσο, μπορεί να δημιουργηθούν και προβλήματα αν υπάρξει ασυδοσία στον τρόπο που χρησιμοποιείται.
Για αυτό:
Μη δίνεις σε κανέναν, ακόμα και στον καλύτερό σου φίλο, τον κωδικό πρόσβασης σου στο Διαδίκτυο. Τα μόνα άτομα που θα πρέπει να γνωρίζουν τον κωδικό είναι οι γονείς σου.
Μην απαντάς σε ηλεκτρονικά μηνύματα που σε κάνουν να αισθανθείς «άβολα». Σε περίπτωση που λάβεις ένα τέτοιο μήνυμα, μη διστάσεις να το πεις στους γονείς σου ή σε κάποιο πρόσωπο που εμπιστεύεσαι.
Αν αισθανθείς άβολα την ώρα που συνομιλείς μέσω chatroom διέκοψε αμέσως τη συνομιλία.
Απόφυγε να στείλεις τη φωτογραφία σου και τα προσωπικά στοιχεία σου μέσω διαδικτύου σε άγνωστο.
Σκέψου πολύ καλά πριν αποφασίσεις να συναντηθείς με κάποιο άτομο που γνώρισες στο διαδίκτυο. Ζήτησε την άποψη των γονιών σου σχετικά με αυτό το θέμα.
Σε περίπτωση που αποφασίσεις να συναντηθείς με το «διαδικτυακό σου φίλο», ενημέρωσε τους γονείς σου ή κάποιο άτομο που εμπιστεύεσαι και φρόντισε αυτή η συνάντηση να γίνει σε δημόσιο χώρο.
Ανέπτυξε κριτική διάθεση σε ό,τι διαβάζεις στο Διαδίκτυο. Μην εμπιστεύεσαι αμέσως ό,τι δεις στο Internet.
Μίλησε στους γονείς σου για τα όσα βλέπεις και ζεις όταν «σερφάρεις» στο Internet.
Για αυτό:
Μη δίνεις σε κανέναν, ακόμα και στον καλύτερό σου φίλο, τον κωδικό πρόσβασης σου στο Διαδίκτυο. Τα μόνα άτομα που θα πρέπει να γνωρίζουν τον κωδικό είναι οι γονείς σου.
Μην απαντάς σε ηλεκτρονικά μηνύματα που σε κάνουν να αισθανθείς «άβολα». Σε περίπτωση που λάβεις ένα τέτοιο μήνυμα, μη διστάσεις να το πεις στους γονείς σου ή σε κάποιο πρόσωπο που εμπιστεύεσαι.
Αν αισθανθείς άβολα την ώρα που συνομιλείς μέσω chatroom διέκοψε αμέσως τη συνομιλία.
Απόφυγε να στείλεις τη φωτογραφία σου και τα προσωπικά στοιχεία σου μέσω διαδικτύου σε άγνωστο.
Σκέψου πολύ καλά πριν αποφασίσεις να συναντηθείς με κάποιο άτομο που γνώρισες στο διαδίκτυο. Ζήτησε την άποψη των γονιών σου σχετικά με αυτό το θέμα.
Σε περίπτωση που αποφασίσεις να συναντηθείς με το «διαδικτυακό σου φίλο», ενημέρωσε τους γονείς σου ή κάποιο άτομο που εμπιστεύεσαι και φρόντισε αυτή η συνάντηση να γίνει σε δημόσιο χώρο.
Ανέπτυξε κριτική διάθεση σε ό,τι διαβάζεις στο Διαδίκτυο. Μην εμπιστεύεσαι αμέσως ό,τι δεις στο Internet.
Μίλησε στους γονείς σου για τα όσα βλέπεις και ζεις όταν «σερφάρεις» στο Internet.
Δευτέρα 15 Αυγούστου 2011
Ν. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αριθμητική-Γεωμετρία στ' δημοτικού
Το βιβλίο της Αριθμητικής- Γεωμετρίας εκδόθηκε το 1969. Αποτέλεσε το σχολικό εγχειρίδιο για τους μαθητές της Ε' και ΣΤ' τάξης για περισσότερα από πέντε σχολικά έτη. Αναφερόμαστε στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου, ενώ το βιβλίο γράφει ότι απευθύνεται μόνο στην Στ' τάξη, διότι η Ε' με την ΣΤ' και τις δύο χρονιές διδασκόντουσαν την ίδια ύλη, κανόνας που ίσχυε απόλυτα στα μονοθέσια και διθέσια σχολεία. Τόνιζε την ΣΤ' τάξη διότι αποτελούσε και την ύλη προς εξέταση για την εισαγωγή στο Γυμνάσιο των αποφοίτων του Δημοτικού σχολείου.Το βιβλίο αυτό το χρησιμοποίησαν ως μαθητές οι γονείς που η ηλικία τους σήμερα είναι γύρω από τον μισό αιώνα ζωής.
Πέμπτη 11 Αυγούστου 2011
ΕΚΘΕΣΗ Οργανισμoύ Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.)
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Αρκετά αρνητικά ρεκόρ και δυσλειτουργίες παρουσιάζει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, σύμφωνα με δημοσίευμα της Ζούγκλας που αναφέρει πως διαπιστώνεται σε έκθεση του ΟΟΣΑ που παρέδωσε στην υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού Άνχελ Γκουρία.
"Χαμηλή" η πρόοδος των Ελληνόπουλων
Στην έκθεση διαπιστώνεται κατ' αρχάς ότι η Ελλάδα εμφανίζεται να υστερεί στο διεθνές πρόγραμμα μαθητικής αξιολόγησης PISA σε σχέση με τις χώρες που έχουν την ίδια ή χαμηλώτερη οικονομική ανάπτυξη, ενώ την τελευταία δεκαετία χώρες που ξοδεύουν το ίδιο ή χαμηλώτερο ποσό ανά μαθητή, σε σχέση με την Ελλάδα, εμφανίζουν μεγαλύτερη πρόοδο στις μαθητικές επιδόσεις. Αντίθετα, η πρόοδος των Ελλήνων μαθητών κινείται με πιο αργούς ρυθμούς.
Επισημαίνεται ακόμη ότι ο λόγος εκπαιδευτικός/μαθητές, καθώς και ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, είναι από τους χαμηλώτερους στην Ευρώπη, ενώ οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν τις λιγότερες ώρες την εβδομάδα σε σχέση με όλους τους ευρωπαίους συναδέλφους τους. Από την έρευνα των ειδικών του ΟΟΣΑ, πάντως προκύπτει ότι οι μισθοί των εκπαιδευτικών, στην Ελλάδα είναι χαμηλώτεροι από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Παράλληλα, όμως, ο μέσος μισθός σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών ξεπερνάει τον μέσο όρο των χωρών- μελών του Οργανισμού.
Το μικρότερο ποσοστό πτυχιούχων στην Ευρώπη
Η Ελλάδα είναι μια από τις ελάχιστες χώρες της Ευρώπης, όπου απουσιάζει ένα σύστημα αξιολόγησηςτων εκπαιδευτικών και του έργου τους όπως και αξιόπιστοι δείκτες μέτρησης της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του συστήματος.
Αν και διαπιστώνεται η θεαματική αύξηση του αριθμού των μαθητών που ολοκληρώνουν την δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συνεχίζουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια, επισημαίνεται ότι η Ελλάδα κατέχει το μικρότερο ποσοστό φοιτητών ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης που ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στον προβλεπόμενο χρόνο φοίτησης. Με άλλα λόγια, τα ελληνικά πανεπιστήμια διαθέτουν τον μεγαλύτεροαριθμό "αιωνίων" φοιτητών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Αναφέρεται, επίσης, ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένα από το πλέον συγκεντρωτικά στην Ευρώπη, την ίδια ώρα που σε άλλες χώρες υπήρξε θεαματική απόκέντρωση με τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να ανταπεξέρχονται με επιτυχία στις ανάγκες των μαθητών και των φοιτητών, αλλά και να βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας του εκπαιδευτικού προσωπικού και των ερευνητών.
Αποφάσεις για αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος
Οι συντάκτες της έκθεσης σημειώνουν, ακόμη ότι η μορφολογία του εδάφους, με τις πολλές μικρές ορεινές κοινότητες και τα μικρά νησιά, αποτελεί μια επιπλέον πρόκληση για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, προσθέτοντας ότι η εμπειρία από πολλές χώρες του ΟΟΣΑ αποδεικνύει ότι η αυτή η πρόκληση μπορεί να αντιμετωπιστεί με επιτυχία.
Στην έκθεση αναφέρεται ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει προωθήσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά καιτη διοικητική δομή του εκπαιδευτικού συστήματος. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο θεσμό του νέου σχολείου και το νόμο- πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όπως επισημαίνεται, οι μεταρρυθμίσεις αυτές κινούνται στο πνεύμα των "καλύτερων πρακτικών που έχουν οιοθετηθεί στις χώρες του ΟΟΣΑ".

Τετάρτη 10 Αυγούστου 2011
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΙΟΥΛΙΟΥ 2011
ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
Περιορισμένα για τον Ιούλιο θα είναι τα στατιστικά δεδομένα. Το "φλασάκι" που ήταν αποθηκευμένα τα στοιχεία για να ακολουθήσει η επεξεργασία τους σταμάτησε να λειτουργεί.
Από την GOOGLE μπορούμε να έχουμε τον συνολικό αριθμό επισκέψεων του Ιουλίου που ήταν 2252 ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2010 ήταν 1143.
Τα δεδομένα που ακολουθούν είναι όσα μπορέσαμε να συγκρατήσουμε στην μνήμη μας.
Στις χώρες που ανήκουν οι επισκέπτες της ιστοσελίδας η σειρά άλλαξε με την Γερμανία να καταλαμβάνει την δεύτερη θέση από την οποία πρώτη φορά εκτοπίζεται η Κύπρος. Αναλυτικότερα η σειρά κατάταξης είναι: Ελλάδα, Γερμανία, Κύπρος, ΗΠΑ.
στις προβολές σελίδων ανά πρόγραμμα περιήγησης η σειρά έχει ως εξής: Firefox, Chrome, Ιnternet Explorer. Παρατηρούμε ότι για πρώτη φορά ο
Ιnternet Explorer βρίσκεται στην τρίτη θέση.
Ιnternet Explorer βρίσκεται στην τρίτη θέση.
Στις προβολές σελίδων ανά λειτουργικό πρόγραμμα τα Windows ήταν κυρίαρχα με
ποσοστό 97% και ακολούθησαν με 1% το καθένα τα Macintosh και Linux.
ποσοστό 97% και ακολούθησαν με 1% το καθένα τα Macintosh και Linux.
Σάββατο 6 Αυγούστου 2011
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΠΕΤΡΟΥΝΙΑΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ
Το βιβλίο των θρησκευτικών της Α' Λυκείου που εκδόθηκε το 1967, σε 5η έκδοση. Πλήρες σύγγραμμα όπου περιγράφεται η ιστορία της εκκλησίας από την ίδρυσή της μέχρι τα νεώτερα χρόνια. Η ανασκόπηση δεν περιορίζεται σε γεγονότα και πρόσωπα που διεδραμμάτησαν σημαντικό ρόλο στην διάδοση του Χριστιανισμού. Αναφέρεται και στην διαμόρφωση και εξέλιξη της χριστιανικής τέχνης.Το κείμενο συνοδεύεται από πολλές εικόνες που συμπληρώνουν τον γραπτό λόγο. Αποτελεί κυριολεκτικά ένα ευχάριστο και κατατοπιστικό ανάγνωσμα!
Τετάρτη 3 Αυγούστου 2011
Των εφήβων μαθητών
Τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά
Ο μαθητής Γυμνασίου και του Λυκείου, είναι ένας μικρομέγαλος, που βρίσκεται στην περίοδο της εφηβείας. Η εφηβεία που είναι μια μεταβατική φάση ανάμεσα στην παιδική ηλικία και την ενηλικίωση είναι μια από τις πιο κρίσιμες και της πιο περίπλοκες περιόδους της ζωής του ανθρώπου. Κατά τη διάρκεια της σημειώνονται ραγδαίες μεταβολές στο σώμα του, στο νοητικό, στο συναισθηματικό και τον κοινωνικό τομέα της ζωής του νεαρού μαθητή. Ταυτόχρονα ο νέος προσπαθεί για πρώτη φορά στη ζωή του να διαμορφώσει την προσωπική του ταυτότητα.
Οι σωματικές μεταβολές, είναι πιθανόν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των μαθητών μας, όπως δυσκολίες στη δυνατότητα συγκέντρωσης τους. Η εφηβεία είναι περίοδος εσωτερικού αναβρασμού και συναισθηματικής αναστάτωσης. Συχνά στους εφήβους παρατηρούνται τρομερές μεταπτώσεις. Άλλοτε είναι χαρούμενοι και εύθυμοι και άλλοτε δύσθυμοι και μελαγχολικοί.
Σε καταστάσεις κρίσης, όπως διάλυση της οικογένειας, αλλαγή σχολείου, κάποια σοβαρή ασθένεια αντιμετωπίζουν δυσκολότερα τα συναισθήματα τους. Γι’ αυτό το λόγο οι έφηβοι μαθητές της χρειάζονται τους παιδαγωγούς, αυτούς που οδηγούν το παιδί όπως λέει και η λέξη, γονείς και καθηγητές για να βοηθηθούν ώστε να ξεπεράσουν τα προβλήματα τους και να προσαρμοστούν στους καινούριους τους ρόλους.
Τόσο η αδιαφορία όσο και το αντίθετο η υπερπροστατευτικότητα, η συνεχής παρέμβαση των παιδαγωγών (γονιών και καθηγητών) είναι συμπεριφορές που πρέπει να αποφεύγονται.
Για να δώσω ένα παράδειγμα. Οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου βιώνουν έντονα το στάδιο της προσαρμογής, ιδίως αυτή την εποχή. Τα διαγωνίσματα τους προκαλούν ένα μικροπανικό τον οποίο σας τον μεταφέρουν και σε εσάς. Εδώ χρειάζεται η διακριτική παρέμβαση του παιδαγωγού. Να τους βοηθήσετε να καταστρώσουν ένα πρόγραμμα μελέτης. Να αποκλείσουν τις κακές συνήθειες όπως η τηλεόραση και τα βιντεοπαιχνίδια κάθε είδους και να στρωθούν στη μελέτη. Θα τους καθοδηγήσετε να φτιάξουν ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα χωρίς υπερβολές.
Η εκ μέρους των παιδαγωγών κατανόηση των ψυχολογικών παραγόντων που επηρεάζουν τις σχέσεις μαθητών καθηγητών, θα τους βοηθήσει να είναι ωριμότεροι στο έργο της καθοδήγησής τους. Υπάρχουν ψυχικές αντιδράσεις και συμπεριφορές των εφήβων, που έχουν αντίκτυπο στη σχέση τους με τους καθηγητές. Για παράδειγμα η αμφιθυμία των εφήβων απέναντι στους καθηγητές, η οποία αποτελεί συνήθη αντανάκλαση της σχέσης τους με τους γονείς. Έτσι ο ίδιος ο μαθητής την μια στιγμή θαυμάζει τον καθηγητή του και την άλλη τον αμφισβητεί και του επιτίθεται.
Οι καθηγητές γίνονται συχνά αντικείμενο θαυμασμού. Οι έφηβοι δεν τρέφουν μόνο αισθήματα θαυμασμού για τον καθηγητή «αυθεντία» αλλά ταυτόχρονα και αμφισβήτηση και ζήλια. Ο θαυμασμός, που συνυπάρχει με τη ζήλια, τους κάνει να προσπαθούν να βρουν ψεγάδια στον εκπαιδευτικό, για να τον κάνουν να νιώσει δύσκολα, έτσι όπως νιώθουν και οι ίδιοι πολλές φορές. Γι’ αυτό και εμείς οι καθηγητές που γνωρίζουμε όλα αυτά δεν παίρνουμε προσωπικά είτε το θαυμασμό είτε την αμφισβήτηση των εφήβων, αλλά κατανοούμε τη βαθύτερη ερμηνεία των στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών τους. Αρκεί βέβαια οι έφηβοι μας να μην ξεπερνούν κάποια όρια ευπρέπειας και σεβασμού που απαιτείται στο χώρο του Σχολείου.
Στον γνωστικό τομέα ο έφηβος αρχίζει και κατανοεί αφηρημένες ιδέες, έχει κρίση και άποψη και εμείς οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί καμαρώνουμε γι΄ αυτό. Ο Αμερικανός ψυχολόγος David Elkind στη μελέτη του «Εγωκεντρισμός στην εφηβεία»[2] περιγράφει τρία συνήθη εγωκεντρικά σφάλματα (γνωστικές αδυναμίες) που παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια της εφηβείας:
α) Η αδυναμία του εφήβου να διακρίνει ανάμεσα στην παροδική-περιστασιακή και στη σταθερή-μόνιμη σκέψη. Π.χ. οι έφηβοι αν έχουν κάποια φορά γελοιοποιηθεί ενώπιον των άλλων (παροδικό-περιστασιακό) είναι πεπεισμένοι ότι όλοι θα θυμούνται το περιστατικό αυτό εις βάρος τους για πάντα (σταθερό-μόνιμο).
β) Η δεύτερη γνωστική αδυναμία του εφήβου είναι η αδυναμία να διακρίνει ανάμεσα στο αντικειμενικό και στο υποκειμενικό. Οι έφηβοι εκδηλώνουν έντονη και διαρκή ενασχόληση με το σώμα τους, τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους και μερικές φορές νομίζουν ότι και οι άλλοι γύρω τους συμμερίζονται αυτές τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους. Είναι η πίστη σ’ ένα φανταστικό ακροατήριο, σύμφωνα με την οποία μερικοί έφηβοι νομίζουν ότι οι άλλοι τους παρακολουθούν συνεχώς και τους κρίνουν για ό,τι κάνουν. Άλλοτε τους επιδοκιμάζουν και άλλοτε είναι εχθρικοί απέναντι τους. Μ’ αυτό τον τρόπο οι έφηβοι συγχέουν το περιεχόμενο της δικής τους σκέψης και τα αισθήματά τους με τις σκέψεις και τα αισθήματα των άλλων, οι οποίοι στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρονται γι’ αυτούς και τη συμπεριφορά τους.
γ) Η τρίτη γνωστική αδυναμία είναι η ανικανότητα του εφήβου να διαφοροποιήσει το ατομικό από το γενικό. Οι έφηβοι συχνά πιστεύουν ότι αυτά που νιώθουν ή ο τρόπος που σκέφτονται είναι μοναδικός. Ο έφηβος πιστεύει ότι κανείς άλλος δεν μπορεί να νιώσει όπως αυτός. Αυτός είναι ο προσωπικός μύθος, που μπορεί να κάνει τον έφηβο να πιστεύει ότι, εφόσον είναι μοναδικό-ξεχωριστό άτομο, οι κανόνες που ισχύουν για τους άλλους δεν ισχύουν για τον ίδιο. Για παράδειγμα ένας έφηβος πιστεύει ότι με μισή ώρα μπορεί να καταφέρει όσοι οι άλλοι με 5 ώρες μελέτης. Επίσης ότι έχει γράψει τέλεια σε όλα τα διαγωνίσματα και φυσικά για ένα ανεξήγητο λόγο όλοι οι καθηγητές τον έχουν αδικήσει.
Υπάρχει όμως και η άλλη άκρη. Ο μύθος άλλοθι ότι εγώ όσο και αν προσπαθήσω δεν τα καταφέρνω. Φταίνε οι δυνατότητες μου, η μνήμη, η κληρονομικότητα μου ή και κάτι άλλο. Ο έφηβος δηλαδή που πιστεύει ότι δεν τα καταφέρνει όσο και αν προσπαθήσει και επομένως γιατί να διαβάσει αφού δεν θα πάρει βαθμό. Εδώ χρειάζεται να προσέξουμε γιατί υπάρχουν και οι μαθησιακές δυσκολίες (συνεργασία με φιλολόγους και ειδικούς παιδαγωγούς). Πέρα από αυτό όμως μπορεί να χρειάζεται να βοηθήσουμε το παιδί να βγάλει την κακή εικόνα από μέσα του και να προσπαθήσει από την αρχή. (Βλ. φυλλάδιο για τη μελέτη). Να το ενθαρρύνουμε καθηγητές και γονείς να δει ότι οι αποτυχίες του δεν πρέπει να τον κάνουν να αισθάνεται ένας άχρηστος, ένας αποτυχημένος.
Η εφηβική ηλικία είναι η κατεξοχήν περίοδος της ανάπτυξης του κοινωνικού αισθήματος. Το άτομο διαμορφώνει την προσωπική και την κοινωνική του ταυτότητα σε μια αμφίδρομη διαδικασία μεταξύ αυτού και του περιβάλλοντος του. Μεγάλο μέρος της δραστηριότητας του αφιερώνει ο έφηβος για να αναδειχθεί και να βρει αναγνώριση από τους άλλους. Όταν οι νέοι αισθάνονται τη βιολογική τους ολοκλήρωση να πλησιάζει αρχίζουν να συνειδητοποιούν και την ανάγκη για ανεξαρτητοποίησή τους από τους γονείς και το οικογενειακό τους περιβάλλον. Η έντονη αυτή τάση του εφήβου για αυτονομία και αυτοδιαχείριση γίνεται συχνά αίτιο προστριβών μεταξύ γονέων και παιδιού αλλά και μεταξύ καθηγητών μαθητών.
Οι περισσότεροι έφηβοι δεν επιθυμούν να τους μεταχειρίζονται οι άλλοι σαν να είναι μικρά παιδιά. Έχουν ανάγκη από κάποια βαθμό ανεξαρτησίας και θέλουν για αρκετά θέματα να αποφασίζουν μόνοι τους. Αυτό συχνά δημιουργεί προστριβές με τους γονείς κυρίως σε θέματα ντυσίματος, ωρών επιστροφής στο σπίτι κ.α.
Στη φάση της προσπάθειας ανεξαρτητοποίησης τους οι έφηβοι αρχίζουν να ανιχνεύουν τους εαυτούς τους σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν ποιοι είναι, από πού έρχονται και που πάνε στο μέλλον[3]. Από τη μια η πρόσφατη παιδική προσωπικότητα τους από την άλλη οι νέες βιολογικές τους ορμές και οι νέοι κοινωνικοί ρόλοι που καλούνται να επωμισθούν (χωρίς καλά καλά να τους έχουν αποσαφηνίσει) τους δημιουργούν μια πολύ έντονη εσωτερική σύγκρουση, που μπορεί να έχει τη μορφή μιας παροδικής μελαγχολίας, η οποία δεν πρέπει να μας ανησυχήσει. Είναι η λύπη για την ξενοιασιά και την παιδική ηλικία που τελείωσε και τις ευθύνες που ακολουθούν. Είναι εντελώς φυσιολογική και παροδική.
Από την άλλη ο έφηβος περνάει μια κρίση προκειμένου να διαμορφώσει την ταυτότητα του Εγώ του, αφού εμείς οι μεγάλοι για μερικά θέματα τον θεωρούμε παιδί και για άλλα μεγάλο. Έτσι και ο ίδιος είναι μπερδεμένος και δεν έχει αποφασίσει ποιο ρόλο από τους δυο να κρατήσει.[4] Οι έφηβοι νιώθουν μετέωροι ανάμεσα στο παιδικό και ανέμελο παρελθόν και το επόμενο βήμα που είναι η ενηλικίωση. Βρίσκονται μπροστά σε μια μεγάλη ενδοψυχική σύγκρουση ανάμεσα στην αυτονομία και την εξάρτηση. Η κοινωνία απαιτεί από αυτούς να αρχίσουν να προετοιμάζονται για τους νέους ρόλους τους. Με το ένα πόδι στο σταθερό και δοκιμασμένο κόσμο της παιδικής ηλικίας, αρχίζουν να δοκιμάζουν τους διάφορους ρόλους των ενηλίκων μέχρι να βρουν αυτόν που τους ταιριάζει.
Δείγμα ψυχικής υγείας είναι η επιθυμία του νέου να συνάψει φιλίες. Οι ομάδες των συνομηλίκων (που ενδεχομένως κάποιες φορές να εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους) αποτελούν απαραίτητο στοιχείο για την ανάπτυξη των σχέσεων των εφήβων και την απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων. Η ομάδα των συνομηλίκων ενισχύει την ανεξαρτησία, εκπληρώνει την ανάγκη της ταυτότητας και της αναγνώρισης, προσφέρει ευκαιρίες για επιτυχίες και παρέχει στον έφηβο την ευκαιρία να παίξει μια ποικιλία ρόλων που προσδιορίζουν την ιδιότητα του ενηλίκου.
Ο κύκλος των φίλων που δημιουργούν οι έφηβοι αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία ως σύστημα υποστηρικτικό. Από την άλλη πρέπει η συμμόρφωση των νέων προς τους συνομηλίκους του να προσέξουμε να μη φθάνει στα όρια της δουλικής συμμόρφωσης και υποταγής στην ομάδα των συνομηλίκων.
Στο σημείο αυτό πρέπει να διευκρινίσω ότι η πειθαρχία στα παιδιά δεν πρέπει να συγχέεται με την τιμωρία και την καταπίεση. Είναι λάθος κάποιοι γονείς να αρνούνται τη θέσπιση ορίων στο όνομα της δήθεν αντιαυταρχικής ιδεολογίας τους. Η οριοθέτηση για τους εφήβους μαθητές σημαίνει σταθερότητα και συνέπεια συναισθηματική, ενώ τους δίνουμε το μήνυμα ότι τους εμπιστευόμαστε, αφού τους θεωρούμε ικανούς για την ανάληψη των ευθυνών των πράξεων τους.
Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι σε κάποιες περιπτώσεις αυστηροί και άκαμπτοι και σε κάποιες άλλες ευέλικτοι. Πότε το ένα και πότε το άλλο. Χρειάζεται αυτό που έλεγαν οι έλληνες σοφοί διάκριση για να καταλαβαίνουν πότε τα παιδιά χρειάζονται το ένα και πότε το άλλο. Παιδιά και έφηβοι έχουν ανάγκη την αγάπη μας που θα εκδηλώνονται πότε με έπαινο και ενίσχυση και πότε με έλεγχο και καθοδήγηση. Η χαλαρότητα εκ μέρους μας και η μεγάλη επιτρεπτικότητα μπορεί να δώσουν το μήνυμα της αδιαφορίας. Μια υπερβολική αυστηρότητα και επιβολή μπορεί να διαμορφώσουν εξαρτημένες, ανελεύθερες και χωρίς υπευθυνότητα προσωπικότητες, που θα έχουν πρόβλημα συνύπαρξης στο μέλλον.
Γονείς και εκπαιδευτικοί οφείλουμε να κρατούμε την ισορροπία ανάμεσα στην αγάπη και την πειθαρχία, ώστε να κερδίσουμε το κύρος και την πειθώ στους μαθητές μας. Θα ασκούμε έλεγχο (με τακτ) αλλά θα ενθαρρύνουμε ταυτόχρονα και δεν θα εξουθενώνουμε τον έφηβο. Με λίγα λόγια θα προσπαθούμε να έχουμε επικοινωνία. Κυρίως να μην ξεχνάμε ότι σε συνεργασία γονείς, καθηγητές με τους μαθητές μπορούμε να μετατρέψουμε το Σχολείο σε ένα χώρο χαρούμενης και δημιουργικής μάθησης.
[1] Ομιλία του Υπευθύνου του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Δ΄ Αθήνας, σε συγκέντρωση Γονέων που πραγματοποιήθηκε στο 4ο Λύκειο Γλυφάδας, ύστερα από πρόσκληση της Διευθύντριας του Σχολείου κ. Δημητροκάλλη το απόγευμα της 4ης Οκτωβρίου 2006 στο θέατρο του Λυκείου.
[4] Erik Erikson, Η παιδική ηλικία και η κοινωνία, Εκδ. Καστανιώτης 1976, σ.105 Ακόμη βλ. και του ιδίου, Identity: Youth and crisis. W.W. Norton, New York 1968.
Πέμπτη 28 Ιουλίου 2011
ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ...
ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΗ ΕΦΗΒΕΙΑ
Το τέλος της παιδικής ηλικίας σήμερα, έρχεται πιο νωρίς απ' ότι παλαιότερα, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, σε αντίθεση με την εφηβεία που μάλλον διαρκεί περισσότερο. Μέχρι να μπουν οι νέοι στην ενήλικη και θεωρητικά αυτόνομη ζωή, περνάνε μια πολύ μακριά περίοδο αναζητήσεων, αγώνων και προσαρμογών.
Σε σύγκριση με τα παλαιότερα χρόνια, η περίοδος της εφηβείας σήμερα μοιάζει ατελείωτη και επεκτείνεται ακόμη και μετά τη σωματική και νοηματική ωριμότητα των δεκαοκτώ χρόνων. Η είσοδος των νέων στην επαγγελματική ζωή, απαιτεί πολλά και ποικίλα προσόντα, άρα μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι την απόκτησή τους, με συνέπεια την καθυστέρηση της αληθινής αυτονομίας τους. Οι νέοι στην Ελλάδα φεύγουν από το σπίτι κατά μέσο όρο γύρω στα 30 τους. χωρίς να σημαίνει αυτό, ότι γίνονται και οικονομικά ανεξάρτητοι. Η παράταση αυτή της εφηβικής περιόδου με όλη την ψυχική ανωριμότητα που συνεπάγεται (εξ αιτίας των συνθηκών που πλέον επικρατούν), απαιτεί μεγάλη κατανόηση και βοήθεια από τους γονείς, οι οποίοι εξακολουθούν να στηρίζουν τα παιδιά τους για πολλά χρόνια ακόμη. Χωρία οικονομική ανεξαρτησία και αυτονομία φυσικό είναι η χρόνια παραμονή των νέων ανθρώπων στην οικογένεια και στο γονεϊκό σπίτι, να τους επιβραδύνει σε πολλούς τομείς εξέλιξης και ανάπτυξης, με αποτελέσματα αρνητικά και σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο. Ο οικονομικός παράγοντας είναι καθοριστικός και ξέρουμε ότι με τα δεδομένα που θα ισχύουν και τα επόμενα χρόνια οι επόμενες γενιές θα αποτελέσουν ένα κοινωνικό φαινόμενο, ίσως μοναδικό στην Ευρώπη. Τα ζευγάρια δύσκολα θα μπορούν να κάνουν το δικό τους σπίτι και νέο ξεκίνημα, άρα προβλέπεται μια μάλλον νέα φάση που θα περάσει η Ελληνική οικογένεια και κοινωνία. Μπορεί όλα αυτά να φαίνονται υπεραπλουστευμένα αλλά παιδιά τριαντάχρονα που εξ ανάγκης ζουν ακόμα με τους γονείς τους δεν έχουν την ίδια γνώμη.
Όλοι ονειρεύονται μια διαδρομή χωρίς λάθη ή προβλήματα, ένα μαγικό πτυχίο που θα δώσει άμεσες και συγκεκριμένες επαγγελματικές λύσεις. Στην πραγματική ζωή, όμως οι καταστάσεις είναι πολύ διαφορετικές...
Στη στήλη αυτή αρθρογραφούν μέλη της ομάδας γονέων του κέντρου Πρόληψης "Θησέας".
Το παραπάνω ενδιαφέρον κείμενο το αναδημοσιεύουμε από την καθημερινή εφημερίδα των Κυκλάδων ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ
Παρασκευή 22 Ιουλίου 2011
ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΦΡΟΝΤΙΣΤΕ
ΟΠΟΙΟΣ ΦΥΛΑΕΙ ΤΑ ΡΟΥΧΑ ΤΟΥ...
Φεύγοντας από το σπίτι
- Πριν φύγετε για διακοπές βεβαιωθείτε ότι οι πόρτες και τα παράθυρα του σπιτιού σας είναι καλά ασφαλισμένα.
- Ενημερώστε για την απουσία σας µόνο συγγενικά και φιλικά σας πρόσωπα ή τους γείτονές που εμπιστεύεστε, για να επιβλέπουν την οικία σας και αν υπάρχουν ιδιαίτερα σοβαροί λόγοι και το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής σας.
- Μην αφήνετε σηµειώµατα για το πότε πρόκειται να επιστρέψετε ή για το πόσο καιρό θα απουσιάζετε.
- Μην αφήνετε μηνύματα έξω από την πόρτα ή γραμματοκιβώτια υπερπλήρη από έντυπα και περιοδικά στο κεφαλόσκαλο. Είναι "κράχτες" της απουσίας σας. Αποφύγετε επίσης να αφήνετε σκάλες, έπιπλα ή άλλα ογκώδη πράγματα στον κήπο σας, που θα βοηθήσουν τον επίδοξο δράστη στην αναρρίχησή του.
- Το σπίτι ή το διαµέρισµα σας να µην δείχνει "εντελώς κλειστό", υποδηλώνοντας έτσι την απουσία σας.
- Τοποθετήστε, εάν είναι δυνατόν, χρονοδιακόπτη αυτόµατου φωτισµού.
- Ενεργοποιείστε το σύστημα συναγερμού.
- Μην αφήνετε μεγάλα χρηματικά ποσά ή αντικείμενα αξίας στο σπίτι σας.
- Σε περίπτωση που ενημερωθείτε από γείτονες, φιλικά ή συγγενικά σας πρόσωπα ότι παρατηρούν κάτι ύποπτο στην οικία σας µη διστάσετε να ειδοποιήστε το "100" ή το Αστυνοµικό Τµήµα της περιοχής σας.
- Σε περίπτωση κλοπής ειδοποιήστε το "100" ή το Τµήµα Ασφαλείας της περιοχής σας.
Στο ταξίδι
- Μην αφήνετε ποτέ εκτεθειμένα τσάντα, πορτοφόλι, χρήματα, πιστωτικές κάρτες, γυαλιά ηλίου, κλειδιά μηχανής ή αυτοκινήτου, όπου κι αν βρίσκεστε.
- Μην αφήνετε ποτέ ασυνόδευτες τις αποσκευές σας, παρά μόνον όταν μπορείτε να τις ασφαλίσετε σε κάποιο χώρο υποδοχής.
- Σε περίπτωση μετακινήσεών σας με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, μην έχετε μαζί σας μεγάλα χρηματικά ποσά.
- Να πραγματοποιείτε τις συναλλαγές σου στα Μηχανήματα Ανάληψης Χρημάτων (ΑΤΜ), με μεγάλη προσοχή και διακριτικότητα.
- Στην περίπτωση που χρησιμοποιείτε δικό σας μεταφορικό μέσο (αυτοκίνητο ή μηχανή), μην αφήνετε πολύτιμα αντικείμενα σ’ αυτό ή τοποθετήστε αυτά σε μη ορατό σημείο.
- Μην αφήνετε ποτέ τα κλειδιά της μηχανής ή του αυτοκινήτου σας επάνω σ’ αυτά, ακόμη και εάν πρόκειται να λείψετε για ελάχιστο χρόνο.
- Να φροντίζετε πάντοτε να παρκάρετε σε οδούς, εάν είναι δυνατόν καλά φωτιζόμενες τις νυκτερινές ώρες και ποτέ σε ερημικά μέρη. Σε κάθε περίπτωση, μην ξεχνάτε να ενεργοποιείτε το σύστημα συναγερμού, εφόσον διαθέτετε.
Στη διαμονή
- Να ασφαλίζετε κατά την έξοδό σας, το δωμάτιο του ξενοδοχείου ή το ενοικιαζόμενο δωμάτιο – διαμέρισμα όπου διαμένετε, ακόμη και εάν λείψετε για ελάχιστο χρόνο.
- Να εξασφαλίζετε την τοποθέτηση σε ασφαλές μέρος, στο χώρο της διαμονής σας, των χρημάτων ή των αντικειμένων αξίας που δεν θα χρειαστείτε στην έξοδό σας.
·
Στην παραλία, μην αφήνετε ποτέ ανεπιτήρητα τα προσωπικά σας αντικείμενα (πορτοφόλι, γυαλιά ηλίου, κινητό, φωτογραφική μηχανή, κλειδιά, ενδύματα).
Στη διασκέδαση
·
Στην διασκέδασή σας σε Κέντρα - Bar – Καφετερίες – Εστιατόρια – υπαίθριους χώρους εκδηλώσεων, μην αφήνετε ποτέ το πορτοφόλι, τα γυαλιά ηλίου, το κινητό, τα κλειδιά σας έκθετα επάνω σε τραπέζι, καθώς και τη ζακέτα ή το σακάκι σας, τη τσάντα ή το τσαντάκι μέσης επάνω σε διπλανά καθίσματα ή κρεμασμένα σε αυτά.
ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ
Εάν χάσετε ή σας έχουν κλέψει οτιδήποτε ή εάν ο χώρος που διαμένετε έχει παραβιασθεί, να ενημερώσετε αμέσως την Αστυνομία (100).
ΠΗΓΗ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)